UITGELICHT
24823
page-template-default,page,page-id-24823,wp-custom-logo,stockholm-core-2.4.2,select-theme-ver-9.12,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-8.1,vc_responsive

Agenda, notitieboekje en dummy!

NU TE ZIEN: Twee Italiaanse stranden in de mooie en zeer afwisselende expositie ‘Painting of the Year’ in Galerie RRMND te Roermond, van 18-01 t/m 01-03-2025.

Kapel in ’t Zand Roermond. In de processiegang van de Kapel in ‘t Zand hangen meer dan 9.000 devotietegeltjes. De kapel in ’t Zand is als bedevaartskerk bekend, van heinde en ver komen mensen er naar toe om bij Onze Lieve Vrouw in ’t Zand te bidden. Onze Lieve Vrouw in ‘t Zand staat naast de bron waarin het beeldje indertijd gevonden is.

GEWEEST:  Drie schilderijen en één tekening waren, van 5 okt t/m 16 nov, te zien in de expositie ‘Meesters van het Realisme’ in Galerie RRMND, Roermond. Hiervoor en aansluitend waren eveneens twee schilderijen ‘Desolaat’ en ‘Nouveau Cirque’  te zien in een groepsexpositie.

Kade (Slapen), Museum Flehite (De stad en het water), Elleboogkerk (Armando), Amersfoort, 24-10-’24

Cuypershuis, Roermond
In de tentoonstelling ‘Waterspiegelingen’ zie je collages en denkbeeldige landschappen die laten zien hoe de stad er uitziet als we deze ontwerpen met onze watervoetafdruk in ons achterhoofd. Hoe kan het gebruik van nieuwe biobased materialen en kleinschalige lokale productie leiden tot andere vormen van architectuur, stadsontwikkeling en een nieuwe manier van samenleven. Afbeeldingen: (1) Kamer in Cuypershuis / (2) Overzicht deel tentoonstelling / (3) Vogeltrek maakt seizoensverandering zichtbaar (ganzen op Terschelling blijven steeds langer door de verandering in klimaat?) / (4) Beweging van de zee als directe bron / (5) o.a. CompostKliko Toilet.

BredaPhoto
Explore, impressive! [F] Backer + Rueb Hal, video and light art, Tina Farifteh (1x) / Grote Kerk Breda , Encounters, Rosangela Renno (3x) / StadsGalerij, group exhibition stories of first-generation migrants (1x).

Gashouder Westergas, Westerpark, Amsterdam.
Alleen het plafond is prachtig, de binnenruimte, nou ja, anders was dit een perfect uitgangspunt geweest voor een schilderij. Vergelijk Nouveau Cirque / Schilderij, olieverf op linnen / 120 x 120 cm / (Moderne Kathedralen, Gent / History > )
GEWEEST: Het schilderij ‘Stilte voor de storm ‘ was te zien tijdens de EuropArtFair, A’dam (6 t/m 8 september j.l.) in één van de drie ‘stands’ van de Meesters van het Realisme.

Voormalige kalksteengroeve van de ENZI, vanaf het uitzichtplatform, Sint Pietersberg.
GEWEEST: Het schilderij ‘Stilte voor de storm ‘ was te zien tijdens de Limburg Biënnale (t/m zondag 25 aug ’24), locatie (schouwkamer) Marres in Maastricht. / MARRES_LB24_Design_Cahier_Marres_NL (.pdf / link opent in nieuw tab)

Marie Tak van Poortvliet Museum Domburg, zomertentoonstelling ‘Licht en luchten!’, met werk van Edmond Verstraeten (1870 – 1956), Belgisch luminist.  Het MTVP Museum Domburg is een leuk, klein museum in het centrum van Domburg. Het gebouwtje (met uitbreiding die nog verder wordt vergroot) is een kopie van het in 1921, door wind en stormen, verloren gegane kunstzaaltje, voor kunstenaars die in het eerste decennia van de 20ste eeuw in Domburg verbleven en werkten, op de duinen.

GEWEEST: Het schilderij ‘Stormschade’ (afkalving) maakte onderdeel uit van de tentoonstelling ‘Aan ’t water’: watergezichten en watergedichten in Museum More >. De tentoonstelling liep van 24 maart t/m 8 september ’24 en toonde de verbeelding van het open water in Nederland in al zijn verschijningen: zee en strand, rivieren, havens en grachten, en leven op en in het water. Zie ook Museumkijker > Aan ’t water in Museum More: heerlijke tentoonstelling in bosrijk Gorssel. Het schilderij was eerder (07-01 / 12-02-2023) te zien bij Kunstzaal van Heijningen in de expositie van de kunstschilders Renze Dijkema en Louis van der Linden.

DE PONT MUSEUM
Laure Prouvost
/ In the mist of it all, above front tears / 11-08-’24
De grote ruimte prachtig verstild, met soms flarden van muziek, er is veel te zien: vogels van glas, een gespannen tentdoek dat de beleving van de ruimte verandert, tunnels van tapijt, associatieve video’s, fonteinen en kleine vruchten, frambozen die je mag opeten (elke dag worden er nieuwe frambozen op de keien gelegd), maar ik ben er aan voorbij gegaan.

LUSTWARANDE
Expositie 2024 / ARBOS / hout in hedendaagse sculptuur
Van hangend paard (Berlinde De Bruyckere, 2000) naar houten rekje (Arbos, 2024), van groots, aangrijpend, monumentaal tot gewoontjes, weinig-zeggend, miezerig, van bos- en meerwaarde tot kleiner museaal. Arbos toont, met déze kunst in het bos, toch min of meer de teloorgang van Lustwarande.

Expositie 2023Eartheaters / Met o.a. Jonathan van Doornum – Faithful Folly (2023) (Afb. midden) /

GEWEEST: “HOME” Group Exhibition, do-14-12-2023 t/m zo 07-01-2024., The Green Door Gallery, Brussel.

Niet aanraken s.v.p.
Galerie van Dun, Oisterwijk / Traphuis / Li Hong Bo, Burst of Empress, papier 72x55x30 cm, 38.500,00 met op de achtergrond, Isabelle Scheltjens, Lust (glaskunst / Gavin Rain /

ANTWERPEN
11/12-08-’23 / [F] KMSKA-still uit movie // [Movie] KMSKA, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen – Een ervaring in beeld (op basis van eigen foto’s (12-08-’23) + een paar ‘geleende’ beelden –  // [F] Zaal met werk van James Ensor /// [F] Happy view vanuit hotelkamer (x3), zomaar een straat (x3), stad in ‘beweging’ (x3).

Geloof
H3Hbiënnale

GEWEEST: Painting of the Year 2023, za-20-01-2024 t/m za-02-03-2024, Galerie RRMND, Roermond. / Desolaat, jury rapport: “Een op het eerste gezicht sober schilderij met een heel streng perspectief en slechts enkele kleuraccenten. In dit werk zit een heel bijzondere spanning tussen enerzijds de grote en bijna abstracte vlakken in de voorgrond die veel rust aan het werk geven en anderzijds de heel realistische en gedetailleerde delen in de verte oftewel de achtergrond van het schilderij. Dit contrast geeft het werk een intrigerende dynamiek die de kijker het tafereel binnenzuigt. Ook draagt het bij aan de ietwat mysterieuze sfeer die het schilderij uitstraalt. Waar is iedereen heen? Wat is er gebeurd? Zelfs de schaduwen lijken verdwenen. Al met al een zeer stemmig en technisch knap opgebouwd en geschilderd werk.”

Hollands Licht
Schilderij Ondergaande Zon (olieverf op linnen / 160 x 120 cm) door binnenvallend winter-zonlicht ‘beschilderd’ …

Matching
Je loopt er altijd onverwacht tegenaan, maar hier toch weer een aardige aanvulling op de fotoreeks ‘matching’ (Foto’s van gallerie-, museabezoekers die qua kleding matchen met het tentoongestelde werk). Zie verder > [F]#Matching

Composities
4x Vloer Distributiecentrum Van Nelle Fabriek

STUDIO CALDER
Je hebt studio’s en studio’s, van realiteit tot droom. Ik vermoed dat de droom van Calder werkelijkheid is geworden. En ondanks dat het enorm rommelig is, heb ik gelezen dat hij alles blind weet te vinden. een geordende chaos derhalve.
Ook het ‘L’Atelier Brancusi’ is wonderschoon. Het is nu nagebouwd als museum, als onderdeel van en gelegen naast het Centre Pompidou, Parijs.
[F] 2 x Studio van Calder / 2 x mijn Atelier / 3 x Brancusi / 1 x Ellworth Kelly in Chatham, N.Y.

Electriciteitsfabriek
Expositie in de wel heel bijzondere, vervallen turbinehal, een ruimte met zware dwarsbalken, smalle trappetjes en afbladerende verf, bijzonder licht en licht vs donker in bijzondere tinten en kleuren, een prachtige industriële ruimte. Een fantastisch uitgangspunt voor een schilderij in de reeks ‘Witnesses of the industrial past’, naast het Veem (Warehouse Building) en K21 (Museum) / schilderij, olieverf op linnen, allen 120 x 120 cm) en het HEM (4 schilderijen, olieverf op linnen, 4 x (60 x 60) cm).
[F] # Electriciteitsfabriek
[Afb] #Electriciteitsfabriek
[Afb] #Electriciteitsfabriek
[Afb] #het Veem
[Afb] #het HEM

Boom Mondriaan
Mondriaan lookalike in stadspark Oude Dijk te Tilburg
[F] # Stadspark Oude Dijk
[Afb] #Tekening boom, Mondriaan
[Afb] #Gray-Tree_1911, Mondriaan

Depot Boijmans van Beuningen
Wauw, zeer spectaculair, indrukwekkend, adembenemend! Het is overweldigend en zeer bijzonder om op deze wijze de ‘schatten’ van het museum ontsloten te zien. Alsof er een ufo is geland, de deuren staan open . . .  In de weerspiegeling is het gesloten museum Boijmans van Beuningen te zien. In dit Open Depot is een gigantische verzameling van 151 duizend kunstwerken, van schilderijen met vele topstukken tot video-collectie, van prenten en tekeningen tot keramiek en design, opgeslagen. Er wordt werk ‘getoond’, je leert hoe kunstwerken worden verzorgd, gerestaureerd en bewaard. En nu nog snel terug voor een rondleiding met gids (met een kijk in de werkateliers en kluizen) en een tour ‘achter de schermen’ om ook installatieruimten en laad- en losruimten te zien.

“Zag ik daar nou het balletmeisje van Degas?” …
(Petite danseuse de quatorze ans, Edgar Degas / Het Belgische danseresje Marie van Goethem was 14 toen ze model stond voor Degas. Hij boetseerde het in was en voorzag het van echt haar en echte schoenen. Het beeld was zo waarheidsgetrouw dat het op de tentoonstelling van impressionisten in 1881 een schandaal veroorzaakte. Hierop exposeerde Degas het werk nooit meer. Na de dood van Degas zijn van dit beeld vijfentwintig afgietsels in brons gemaakt.)

Video met foto’s DEPOT Boijmans van Beuningen, 2021-11-09

Louise Bourgeois
[F] #Bilbao
[F] #herfstige Warande, Tilburg

Faire Use
PARK, werk Bram Braam
[F_eigen] vloerdeel voormalige Gorettikapel, expositieruimte PARK (2020-11-27)

De maakbare natuur

Als de mens natuur wil, dan kan hij dat krijgen. Als startschot hoeven we slechts de culturele belemmeringen voor natuurlijke processen weg te halen. Dus graven bulldozers geulen om oude rivierlopen te herstellen en worden oude bossen met ‘exotische’ bomen gekapt om ruimte te maken voor verloren gegane inheemse soorten.

De gedachte van een ‘maakbare natuur’ heeft in Nederland vanaf einde negentiende eeuw, met de opkomst van de natuurbeweging, langzaam wortel geschoten. Aanvankelijk stond natuurbehoud centraal, maar gezien de snelle verdringing van het woeste landschap in het begin van de twintigste eeuw en de rigoureuze verandering van het historische cultuurlandschap door de naoorlogse ruilverkaveling, is het creëren van nieuwe en verloren gegane natuur steeds belangrijker geworden. Tegenwoordig is dit in de natuur-ontwikkelingsvisie nog steeds een zeer belangrijk element. Door het uitzetten van otters, bevers en andere verdwenen inheemse soorten hoopt men iets van de oude biodiversiteit te herstellen. Dit soort maakbaarheidsexperimenten wordt vaak ter discussie gesteld, soms omdat ze mislukken en soms omdat ze illusies lijken na te jagen. Maar deze discussies verhullen tegelijkertijd waar het, ook vanuit een historisch perspectief, om gaat. Niet de natuur sec staat voorop, zoals dat in grote natuurgebieden elders in de wereld vaak wel geldt, maar de functionele ruimtelijke indeling van het land. Daarna volgt pas de vraag over de wijze waarop allerlei vormen van natuur (behoud, reconstructie of vernieuwing) daarbinnen kunnen worden verwerkelijkt. Daardoor is natuurontwikkeling in de eerste plaats een strijd om de beperkte ruimte en in de tweede plaats een strijd om een gedeelte van die ruimte op andere dan op economische rendementscijfers gebaseerde principes in te richten. De vraag hoe de natuur kan worden ingepast in het cultuurlandschap van Nederland leidt tot de paradox dat natuurlandschap in Nederland goed en wel beschouwd ook cultuurlandschap is geworden.

#Natuur en Milieu: “Zuiver Water” / Tilburg-Noord, afwatering/sluis: tekening, pen en O.I.inkt op papier, formaat 16 x 24 cm en Oisterwijkse Bossen en Vennen, het Goorven: foto’s 6 x 6. Het Goorven is – i.v.m. zuivering, nà het verwijderen van alle ‘leven’ – leeggepompt, wordt schoon gemaakt en later weer ‘gevuld’.